close
تبلیغات در اینترنت
در انتظار خورشید (ویژگی های عمومی امام مهدی)(عج)
» مصباح الهدی
» -
» از چه زمانى، عدّه اى به دروغ، ادعاى مهدويّت كردند؟
» آيا پديد آمدن مدعيان مهدويت از آثار سوء اعتقاد به مهدويت است؟
» طبق معتقدات شيعه مهدى منتظر كه در آخر الزمان ظهور مى كند كيست؟
» مهدویت و آخرالزمان
» پرسش شما، پاسخ موعود
» نگاهي گذرا به فضيلت انتظار
» انواع ديدار
» آثار شناخت و اعتقاد به امام زمان عليه السلام
ورود اعضای سایت
نام کاربری :
رمز عبور :

آمار سایت
» آمار کاربران
» افراد آنلاین : 1
» اعضای آنلاین : 0
» تعداد اعضا : 0

» عضو شوید
» ارسال کلمه عبور


» آمار مطالب
» کل مطالب : 53
» کل نظرات : 16

» آمار بازدید
» بازدید امروز : 19 نفر
» باردید دیروز : 1 نفر
» ورودی امروز گوگل : 0
» ورودی گوگل دیروز : 0
» بازدید هفته : 22 نفر
» بازدید ماه : 34 نفر
» بازدید سال : 74 نفر
» بازدید کلی : 5,149 نفر
دیگر امکانات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
پیوندهای وبگاه
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ثامن تم؛مرجع قالب و ابزار مذهبی وبلاگ و سایت
در انتظار خورشید (ویژگی های عمومی امام مهدی)(عج)
+ نویسنده رضا در سه شنبه 06 بهمن 1394 | نظرات()
نصب از سوی خدا

بر اساس اعتقادات شیعه، خلافت و امامت امری حتمی و لازم الاجرا است؛ زیرا خلافت، نیازی اجتماعی است و آنچه نیاز ضروری جامعه بشری به شمار رود، مورد اهتمام شریعت اسلام است. بنابراین، جامعه بشری به وجود امام نیازمند است. شیعیان امامت را از اصول دین و عقاید اسلامی می دانند و نصب وتعیین وی را از شئون خداوند برمی شمارند و معتقدند امام تنها با نصب تحقق پیدا می کند؛ یعنی ائمه دوازده گانه از طرف پروردگار عالم و ابلاغ پیامبر صلی الله علیه و آله برگزیده شده اند. از سوی دیگر، حضرت ابراهیم علیه السلام از خداوند درخواست کرد تا امامت را برای ذریه اش قرار دهد و خداوند آن را عهد خود معرفی کرد که به انسان های ظالم نمی رسد. در این صورت وقتی امامت عهدی الهی باشد، دیگر نباید زمام امور آن به دست مردم عامی بیفتد.

امام واسطه فیض و حجت الهی

شیعیان معتقدند برای ادامه حیات انسان ها بر روی زمین، وجود پیوسته حجتی الهی در زمین امری ضروری است؛ زیرا ادامه حیات بشر بدون درک فیض مادی و معنوی خداوند میسر نیست و این بشر خاکی و این موجودات مادی، امکان درک فیض بی واسطه خداوند را ندارند. از این رو، بشر و جمیع موجودات نیازمند واسطه ای هستند که فیض را از مبدأ فیاض گرفته و به آنها برساند. پس خود آن واسطه باید کسی باشد که جنبه دینی، الهی و معنوی او قوی تر و بالاتر از جنبه جسمانی و مادی او باشد و آن کسی است که در سیر کمالات به جایی رسیده که قابلیت درک فیض را پیدا کرده و در اصطلاح شیعه، معصوم از هر عیب ونقص و آلودگی است. شیعه، این شخص را به نام «حجت خدا بر خلق» می شناسد.

انسان کامل بودن امام

امام، نگهبان میراث به جا مانده از پیامبر صلی الله علیه و آله و مفسر حقیقی قرآن است تا دین خدا دست خوش تحریف غرض ورزان و دشمنان قرار نگیرد و این سرچشمه زلال تا قیامت پاک و پاکیزه بماند. این انسان کامل، الگوی جامعی در همه ابعاد انسانی است و بشر نیاز جدّی به چنین نمونه ای دارد تا با دستگیری وهدایت او، آن گونه که شایسته کمال انسانی است، تربیت گردد و در پرتو راهنمایی های این مربی آسمانی، از انحراف ها و دام های نفس سرکش خود و شیطان های بیرونی محفوظ بماند. ویژگی هایی چون شجاعت، سخاوت، علم، زهد، سلامت از نظر خلقت و اخلاق، امانت داری، صداقت در گفتار، پای بندی به پیمان ها و وعده ها، اخلاص، توکل بر خدا و...، از ویژگی های امام است که او را انسانی کامل می سازد.

عرضه اعمال بر حضرت

آیاتی از قرآن کریم دلالت بر آگاهی پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان معصوم از اعمال امت دارند. روایات بسیاری نیز در این زمینه وارد شده است، از جمله اینکه امام صادق علیه السلام فرمود: «چرا رسول خدا را از خود می رنجانید وناراحت می کنید». شخصی که در محضر حضرت بود عرض کرد: چگونه رسول خدا صلی الله علیه و آله را ناراحت می کنیم؟ امام فرمود: «مگر نمی دانید که همه اعمال شما بر رسول خدا صلی الله علیه و آله عرضه می شود و اگر معصیتی در اعمال شما ببیند، باعث ناراحتی و رنجش خاطر او خواهد شد. پس با اعمال بدتان رسول خدا صلی الله علیه و آله را ناراحت نکنید و با اعمال خوبتان او را خوشحال سازید». در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود: «منظور از مؤمنون در آیه 105 سوره توبه، ائمه علیهم السلام هستند». بنابراین حضرت مهدی(عج) که یکی از پیشوایان و زمامدار فعلی جهان است، از همه اعمال و رفتار مردم آگاه بوده و تمامی رویدادها از نظر شریفش می گذرد.

شب قدر و حضرت مهدی(عج)

آنچه از احادیث معتبر در تفسیر سوره قدر استفاده می شود، این است که فرشتگان در شب قدر مقدرات یک سال را نزد ولیّ مطلق زمان می آورند و بر او عرضه و تسلیم می کنند. این واقعیت از نخستین روز آفرینش وجود داشت و بر نخستین پیامبر و وصی او نازل می شد و تا قیام قیامت ادامه دارد؛ زیرا زمین از نخستین روز خلقت تا آخر فنای دنیا بی حجت نخواهد بود. خداوند در شب قدر، مقدرات امور عالم را به وسیله ملائکه نزد آن حجت بر زمین ـ خواه پیامبر یا وصی او ـ می فرستد. در اسلام، در حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله محل نزول فرشتگان، آستان آن حضرت بود و این امر مورد پذیرش همگان است. پس از آن حضرت، فرشتگان به محضر امیرمؤمنان علیه السلام سپس امامان معصوم علیهم السلام یکی پس از دیگری و امروزه به محضر امام زمان حضرت مهدی(عج) نازل می شوند و این کار همه ساله صورت می پذیرد و پایانی ندارد.

تصرف بر طبیعت

در عصر غیبت کبری، کارها و مشاغل حضرت مهدی(عج) بسیار حساس و مهم است و اگر چه حضرت دارای حرکت ظاهری نیست، بر اوضاع نظارت دارد. ایشان شئون امامت و رهبری را تا حد امکان به دست گرفته و وظایف خود را به نحو احسن انجام می دهد. اصولاً امام مهدی(عج) از آن جهت که مظهر علم غیب خداوند است، از همه جا و همه چیز آگاهی دارد و به عبارت دیگر، هرگاه بخواهد،همه چیز برایش حاضر است. حضرت مطابق مصالح خاص و عامی که هست، گاه از سوی خداوند مأمور به ملاقات و دستگیری از گرفتارها می شود، گاه احساس می کند که باید به فلان مکان و نزد فلان شخص رفته و گرفتاری او را برطرف سازد و گاه در فلان سرزمین حاضر شده تا از اهالی آن دفع بلا شود و گاهی لازم است شخصی، توجیه شده و هدایت گردد. از این رو هر مکان و زمانی که مصلحت ببیند، خود را در آنجا حاضر می کند.

اهتمام به مصیبت های اهل بیت علیهم السلام

مصیبت امام حسین علیه السلام از جمله مصیبت های دردناک و بلکه سخت ترین و جانگدازترین مصیبت های اهل بیت علیهم السلام است. در روایات بسیاری، امام مهدی(عج) انتقام گیرنده از دشمنان خدا و دشمنان پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام به ویژه امام حسین علیه السلام معرفی شده است. تفسیر آیه سی و سوم سوره اسراء و شرکت حضرت در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام از جمله دلایل اهتمام حضرت به مصائب اهل بیت علیهم السلام و به ویژه مصیبت های امام حسین علیه السلام است.

منابع: 

زهرا رضاییان = گلبرگ > آذر 1384، شماره 69 ، صفحه 20





تعداد بازديد : 6
برچسب ها : ,
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...